Heeft er iemand tips/adviezen met hoe om te gaan met iemand die mogelijk dement is? (voor de exacte formulering zie de toelichting hieronder)
Ik heb contact met een mannelijke cliënt die naar mijn mening dement is. Nu ben ik geen arts en/of deskundige waardoor ik met mijn ‘diagnose’ de plank finaal mis kan slaan.
De hulp die wij meneer hebben verleend is beperkt gebleven tot enkele praktische zaken maar ik denk dat hij meer hulp nodig heeft maar te eigenwijs is om dat zelf in te zien of te accepteren dat het zo is. Overigens is eigenwijs wellicht geen goede woordkeuze bij dementie.
Ik heb hem diverse keren gevraagd waarmee ik hem kan helpen en dan somt hij drie taken op waarvan het werkend krijgen van zijn internet het lastigste is. Dat is een kwestie van een helpdesk bellen, een taak die hij zelf niet meer kan volbrengen. Het bellen van een helpdesk vergt enig geduld en omdat er in dit geval een helpdesk van het bedrijf dat de monteurs levert bijkomt. Twee helpdesks bellen die niet met elkaar communiceren vergt iets meer geduld en geduld is een eigenschap die meneer niet heeft.
Doordat de klusjes beperkt zijn in omvang heb ik meneer twee keer anderhalf uur gezien en dat is te kort om een vertrouwensband te creëren.
Hoewel ik het nog niet heb gevraagd, weet ik niet of hij onder behandeling is en of hij in beeld is bij hulpinstanties. Omdat de vertrouwensband er niet is vermoed ik dat hij daarop geen antwoord geeft en/of geïrriteerd raakt door mijn vraag, maar dat weet ik pas nadat ik hem de vraag heb gesteld.
Wellicht zijn er in deze groep deskundigen die mij adviezen kunnen geven. Ik denk hierbij aan hulp bij de volgende vraagstukken:
-
Stel dat hij geen onderzoek heeft laten verrichten door de huisarts, wat is dan de aanpak om hem daar te krijgen, wachten totdat hij dat zelf inziet of………………….?
-
Als hij wel in beeld is bij de huisarts, waarom merk ik daar niets van?
-
Ik bedoel hiermee dat Humanitas dan naar mijn mening niet in beeld zou komen en het lijkt erop dat Humanitas momenteel de enige instantie is die meneer helpt terwijl wij bij dementie normaal gesproken buiten beeld blijven ook al heeft iemand hulp nodig bij administratieve zaken.
-
-
Alle andere adviezen zijn uiteraard bijzonder welkom.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik heb sterk de indruk dat mijn cliënt nu niet de juiste hulp krijgt
Ik ben actief voor Humanitas